Oringi do klimatyzacji
Oringi HNBR są stosowane we wszelkiego rodzaju układach klimatyzacji, gdyż oringi wykonane z materiału NBR rozpuszczają się pod wpływem czynników chłodzących stosowanych w układach klimatyzacji (np. r134a). Zostały opracowane stosunkowo niedawno by wypełnić lukę pomiędzy oringami wykonanymi z materiału NBR, EPDM i FPM. Materiał HNBR powstał poprzez uwodornienie materiału NBR tj. najpopularniejszego materiału na wszelkiego rodzaju uszczelnienia. Oringi HNBR wykazują wyższą wytrzymałość termiczną (-30°C do +150°C) niż oringi NBR, jak też wyższą odpornością chemiczną. Oringi HNBR są odporne na ozon, oraz warunki atmosferyczne, mogą być stosowane z czynnikami chłodzącymi klimatyzacji (r12, r134a), olejami silnikowymi, mieszaninami aminy / olej, kwaśnymi gazami, olejami smarnymi, hydraulicznymi olejami mineralnymi i olejem napędowym. Charakteryzują się też również wysoką odpornością na gorącą wodę i parę wodną do temperatury 149°C. Wbrew powszechnej opinii oringi HNBR nie występują wyłącznie w kolorach zielonym i fioletowym, występują także w kolorze czarnym. Charakteryzują się wysoką odpornością na ścieranie i rozciąganie, dlatego też mogą pracować jako uszczelnienia dynamiczne. Potoczna nazwa oringów HNBR to oringi do klimatyzacji. Oringi HNBR znajdują zastosowanie w zakładach przetwórstwa spożywczego gdzie uszczelnienia narażone są na częsty kontakt z tłuszczami roślinnymi i zwierzęcymi, jednak najbardziej powszechne zastowsowanie znajdują w układach klimatyzacji.
Plusy oringów HNBR:
-
wysoka odporność na ścieranie i rozciąganie
-
zastosowanie w układach klimatyzacji
-
zakres temperaturowy -30°C do +150°C
-
odporność na: czynniki chłodzące klimatyzacji, olej napędowy, oleje silnikowe, mineralne oleje hydrauliczne, kwaśne gazy, rozczieńczone kwasy i zasady w niezbyt wysokich temperaturach, gorącą wodę i parę wodną, tłuszcze i oleje pochodzenia zwierzęcego i roślinnego, ozon i warukni atmosferyczne
Minusy oringów HNBR:
-
brak odporności na ciecze hydrauliczne typu HSD, rozpuszczalniki polarne
-
nie zalecane do pracy z płynami hamulcowymi na bazie glikoli, olejami i smarami silikonowymi oraz silnymi kwasami