Oring to najpowszechniejszy i najprostszy typ uszczelnienia jaki powstał. Dzięki swej prostocie, niezawodności, bardzo łatwej aplikacji i niskiej cenie jest najczęściej stosowanym uszczelnieniem we wszelakich urządzeniach.
Oring: to pierścień uszczelniający o kształcie torusa lub potocznie to zamknięty pierścień o przekroju okrągłym. Wykonany jest z materiałów elastomerowych.
Oringi to elementy uszczelniające dwustronnego działania. Mogą pracować zarówno w zastosowaniach statycznych jak również i dynamicznych (gdzie występuje ruch pomiędzy oringiem a elementem uszczelnianym, np. tłok). Oringi mają też inne zastosowanie niż tylko jako typowa uszczelka lecz stosowane są też jako paski napędowe gdzie działają na niego niewielkie siły. Uszczelnienia te wykonane ze standardowych materiałów mogą pracować w szerokim zakresie temperaturowym tj. od -40oC do +210oC jak także są w stanie uszczelniać bardzo wysokie ciśnienia robocze. Oringi uszczelniają poprzez odkształcanie materiału pomiędzy uszczelnianymi powierzchniami.
Czynniki wpływające na to jak wysokie ciśnienie mogą uszczelnić oringi to:
-
uszczelniane medium
-
temperatura pracy
-
sposób montażu i luzu pasowania
-
materiału z jakiego est wykonany oring (przy niskich ciśnieniach zaleca się stosowanie oringów z bardziej miękkich materiałów ponieważ, za twardy materiał może nie gwarantować pełnej szczelności ze względu na duże i trwale odkształcenia)
Oringi wykonane są z materiałów elastomerowych tj:
-
Oringi NBR
-
Oringi Slikonowe (VMQ)
-
Oringi EPDM
-
Oringi FPM (FKM, Viton)
-
Oringi HNBR
-
Oringi Teflonowe (PTFE)
-
Oringi FFPM (FKM)
Dobór materiału uzależniony jest od warunków pracy oringów.
Oringi produkowane są w rozmiarach metrycznych jak również i calowych. Przy rozmiarach metrycznych średnica oringu zmienia standardowo się co 1mm, a jego przekrój co 0,5 mm. Uszczelnienia tego typu wymiaruję się podając średnicę wewnętrzną D i szerokość przekroju W.